Hjemme fra Miami

Så er vi hjemme igen efter to uger i Mexico og Miami. Vi kom hjem lørdag aften og vi har det godt, men er ret chokeret over at komme hjem til dette. Det har været to fantastiske uger på trods af omstændighederne de seneste par uger, som vi jo slet ikke mærkede til da vi købte billetten dertil eller i begyndelsen af vores rejse.

Vi har stort set intet mærket med hensyn til Corona virussen. Der har hverken i Mexico eller Miami de første par uger været tiltag med nedlukninger eller panik som herhjemme. Coronakrisen rent mediedæknings- og handlingsmæssigt har i hvertfald i USA været meget forsinket. Lige indtil vores anden sidste dag i Miami og det har også gjort at Corona pludselig kom meget tæt på os på meget kart tid.

Annonce: I Min fine top er fra Depeche

I starten af sidste uge begyndte vores pårørende at ringe og råde os til at vi skulle huske at vaske og spritte vores hænder, undgå at køre i elevatorer med fremmede og alle de andre forholdsregler vi hele tiden hører. Vi begyndte derfor onsdag at forstå alvoren og tog hen i nærmeste butik for at købe håndsprit. Vi fandt hurtigt ud af, at håndsprit var udsolgt over alt i Miami og at folk var så desperate, at de var begyndt at forsøge at lave det selv. Jeg forstod ikke hvorfor de på en restaurant tilbød mig Aloe Vera gel, når jeg spurgte efter håndsprit, men det gik jo pludselig op for mig, da vi efter et apotek, supermarked og 3.. Wallgreens også foreslog at vi lavede vores egen håndsprit med Alkohol og Aloe Vera . Det skulle jeg dog ikke til at rode os ud i, da vi også hørte at det kan være farligt selv at begynde at blande (so don't do this at home).

USA handlede meget sent

Jeg er chokeret over at USA har handlet så sent i forhold til folks færden - det har medført at meget få har taget sine forholdsregler, fordi præsidenten ikke har taget problemet så seriøst som vi gjorde i Danmark i starten. Det var først onsdag aften efter Miami Heat (Miamis basketball team) havde spillet med publikum på, at de i Miami aflyste alle sportsbegivenheder, foodfestival, karneval og Music Week, som blandt andet skulle afholdes på vores hotel med Morten Breum som DJ fra søndag aften.

Vi kunne som sagt stort set intet mærke i USA, hverken på vores hoteller, på restauranterne eller i butikkerne. Ved poolen og stranden lå der store folkemængder, supermarkederne var proppede og når vi valgte at spise sent ude om aftenen var der kæmpe køer til diskoterne pga. Spring Break - selv torsdag aften. Vi så selvfølgelig køerne på afstand og nærmede os dem ikke. Vi tog det selv meget seriøst, da vi jo kunne høre fra familie og venner i Danmark, at det var slemt og alvorligt. Vi har derfor taget vores forholdsregler de sidste dage i Miami. Vi valgte ikke af gå i butikker de sidste to dage, spiste ude sent, når der ikke var mange mennesker på restauranterne, vaskede hænder så ofte som muligt, undgik kropskontakt og håndtryk og gik en stor bue udenom folk, der virkede forkølede eller sløje - til sidst gjorde vi det faktisk med alle.

Da vi ankom til Miami lufthavnen for at rejse hjem kunne vi godt mærke at Trumph lige havde erklæret landet i undtagelsestilstand, og at folk gerne ville hjem. Vores fly fra Miami til Frankfurt var propfyldt, og der sad et par mennesker i flyet, der virkede forkølede. En af dem var en kvinde med en rød næse, som pudsede næse højlydt flere gange på turen - hun sad heldigvis ret langt væk fra os. Jeg er glad for at jeg ikke lider af angst eller tvangstanker for så var jeg da gået i panik. Jeg var ret splittet med at hun var gået ombord på flyet i den tilstand. Det var en smule provokerende at være vidne til. Det mest ironiske var, at der ved siden af hende sad en fremmed mand med mundbind. Han måtte virkelig have været glad for at eje den maske, da han fandt ud af, af hun skulle være hans sidemand de næste 9,5 time.

Vi har været heldige med vores hjemrejse

Da vi landede Kastrup blev vi eskorteret væk fra flyet i to busser med god plads, så man ikke stod op og ned af hinanden, og i lufthavnen blev vi tjekket for pas, som man jo normalt ikke gør, når man rejser fra et Schengen land til et andet.

I Kastrup Lufthavn stod masser af mennesker og tog imod indrejsende med flag og gav dem kys og krammere. Det kom ret bag på mig og jeg forstår det ikke... det er lige så slemt som at være i kontakt med store folkemængder og forsamlinger. Tænk på, hvor mange personer en person, der har været ude at flyve har passeret lufthavnen.

Flere har skrevet, at det var godt, at vi kom hjem og at vi fik fat i en billet. Det heldige var dog, at vi hele tiden har skulle rejse hjem d. 13. marts og det passede derfor tilfældigt og heldigvis med at de dagen inden vores hjemrejse opfordrede alle danskere om at komme hjem og at de lørdag lukkede for grænserne i flere lande. Så vi har hele tiden haft en billet hjem og ikke været meget bekymrede. Det eneste vi var bekymrede over var at komme hjem. Det er nu dejligt og trygt at være hjemme i sit eget hjem og land. Vi holder os dog indendøre de næste par uger - også selv om vi har det godt og ikke føler os syge. Steffan arbejder hjemme de næste 14 dage og jeg blev væk fra min gode venindes 30 års fødselsdag lørdag, selvom vi for længe siden havde planlagt vores rejse efter at jeg skulle være hjemme til det. Men jeg ville ikke være egoistisk efter at have opholdt mig i 2 lufthavne det seneste døgns tid og passeret så mange mennesker.

Pas på hinanden og bliv nu inde, så vi hurtigere kan få vores frihed tilbage og hjulene til at køre rundt igen <3